gå ur kyrkan

Visste ni att alla född innan 96- automatiskt blir medlem i svenska kyrkan och får betala en procentdel av lönen till kyrkan? De hade inte jag en aning om förrän jag såg att de dragit flera hundra på min deklaration. Om du tjänar 200 000kr på 1 år, går 2000kr av de till kyrkan. På 60 år blir den lilla summan 120 000kr och de tänker jag då fan inte betala till kyrkan!! Så nu har jag precis ansökt om utträde och fick papperen hem i veckan. Tycker det är sjukt att man automatiskt blir medlem i kyrkan när det bara är 16% i Sverige som tror på en personlig gud, och hela 77% är medlem.

Detta händer om du går ur svenska kyrkan:

- Om din partner är medlem i svenska kyrkan får ni gifta er i kyrkan, om inte, får ni välja ett civilt borgerligt giftermål. Ett civilt giftermål görs även av de som tidigare varit gift tidigare, eller de som vill ha ett enklare bröllop  utan religösa inslag. Du får ha vilka kläder som helst, allt från jeans till en bröllopsklänning. Vanligaste platsen är Statshuset eller Rådhuset, men man får i stort sätt gifta sig precis vart man vill. Länsstyrelsen utser borgerliga vigselförrättare, som kan vara en borgmästare, kommunalråd, rektor... Kostnaden är oftast gratis om du gifter dig kommunalt(Statshus eller Rådhus) annars tillkommer ersättning till vigselförrättaren.

- När man är medlem i kyrkan har man rätt att bli begravd i kristen regi. När man gått ur kyrkan får man betala en såkallad begravningsavgift som jag är osäker på kostnad, men den är betydligt lägre än summan du betalar in genom att vara medlem i svenska kyrkan. Istället för en traditionell begravning kan man hålla en civil borgerlig cermoni. En civil borgerlig cermoni begravning kan man ha precis vart som helst, inomhus, utomhus, i trädgården, vid havet... Du kan även ha den i kyrkan då prästen och församlingen bestämmer om kyrkorummet får användas. Vanligast att hålla begravningen är i krematorie- eller begravningskapell. Den som håller i begravningen(officiant) kan vara vem som helst, oftast en familjemedlem, annars har fonus utbildade borgerliga officianter.

- Du får fortfarande vara med på giftermål, begravningar m.m.

Det är superlätt att gå ur kyrkan! Fyll i samtliga rader: http://www.uturkyrkan.se/formular/ och skriv ut papperet och skicka till den kyrka du är skriven på, sen får du hem ett brev som ser ut såhär. Detta måste göras innan sista oktober.


Kommentarer
Postat av: matilda

jag gick ur kyrkan för två år sen när pappa berättade det här ;)

2010-09-28 @ 22:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0